Jean Francois Rauzier - Bibliothèque

maandag 15 maart 2010

Kindsoldaten

Bij Upload Cinema zijn de beste filmpjes van YouTube op het witte doek te zien.
Het lijkt een tegenstelling, filmpjes in de bioscoop bekijken die je thuis ook op de computer kunt zien. Toch zijn de voorstellingen in de bioscoop vrijwel helemaal uitverkocht.
Dit jaar worden op het Movies that Matter-festival webvideo’s vertoond over mensenrechten. Marina Abramovic heeft met subsidie van de Verenigde Naties een korte film gemaakt, van ongeveer 5 minuten, om het probleem van kindsoldaten onder de aandacht te brengen.


Bovenstaande foto stond zaterdag in Trouw en bleef lang in mijn hoofd zitten.
Een op zich prachtig beeld uit Dangerous Games van Abramovic, kleine kinderen uit Laos in een groot roze bed maar wel allemaal met een geweer in de hand, dat blijft wringen. Ook al wordt er in het filmpje een spel gespeeld in opdracht van de regisseuse, je weet dat er ook in de werkelijkheid duizenden kinderen een wapen in de handen gedrukt krijgen en er op uit gestuurd worden om te doden.



Het is goed dat er regelmatig aandacht gevraagd wordt voor het probleem van kindsoldaten in onze wereld. Wit Licht met Marco Borsato gaat ook over dit thema. Ik kan niet beoordelen welke film het meeste effect zal hebben, van Wit Licht heb ik alleen onderstaande filmtrailer gezien, maar beelden van kinderen met wapens blijft voor mij schokkend en daar wil ik niet aan gewend raken.

Geen opmerkingen: