Jean Francois Rauzier - Bibliothèque

zaterdag 6 maart 2010

Het digitale vriendennetwerk

Al een poosje terug lid geworden van Bibliotheek 2.0 en LinkedIn, maar tot nu toe niets mee gedaan.
Dan maar eens vrienden zoeken op Hyves.
Nooit geweten, maar Hyves is afgeleid van het Engelse woord beehive (bijenkorf). Het doet zijn naam wel eer aan, want er wordt wat afgezoemd in deze Nederlandse bijenkorf.
Het is een sociale netwerksite die onvoorstelbaar populair is. Begin dit jaar had Hyves meer dan 9,5 miljoen accounts en vandaag is er in ieder geval weer ééntje bijgekomen. Sinds 2008 zijn hyven, hyvede, gehyved Nederlandse woorden die in de Dikke van Dale zijn opgenomen.
Zoals blijkbaar de meeste Nederlanders, ben ik nu ook lid van dit sociale netwerk. Ik zal het de komende week weleens wat verder verkennen. Voorlopig heb ik alleen mijn zoon en dochter uitgenodigd om hyves-vrienden te worden. Ben benieuwd of ze mijn uitnodiging niet afslaan, want wie wil nou zijn vader als hyves-vriend hebben? Lijkt me niet cool. Even afwachten dus hoe zij reageren. Het lijkt me vooral een netwerk voor jongeren en oudere jongeren. De oudste Hyver die ik in de korte tijd dat ik daar wat rondzwierf tegenkwam was 36. Dan ben je als 56-jarige wel een hele oude man. Niet getreurd, ding 19 is weer gebeurd.
De bibliotheek op Hyves? Misschien als een soort forum om met jongeren van gedachte te wisselen over wat wij voor deze doelgroep zouden kunnen betekenen. Vraag is natuurlijk wel of jongeren die niet geneigd zijn om de bibliotheekwebsite te bekijken dit wel op Hyves zouden doen.

3 opmerkingen:

Josien zei

Ik denk niet dat Hyves alleen voor jongeren is. Je ziet tegenwoordig steeds meer ouderen op hyves.
Vroeger was ik lid van schoolbank. Nu zie ik behoorlijk wat scholen met een hyvespagina en ook met behoorlijk wat (oudere) leden. Scholen en hyves gaat denk ik heel goed samen.
Een hyvespagina voor de bibliotheek... ik wil wel eens weten hoeveel andere bibliotheken er zijn met een goedlopende hyvespagina en hoeveel "vrienden" ze hebben.

Bas van Houwelingen zei

@Josien, ik zag dat ook grote bedrijven op Hyves zitten. We zullen moeten zoeken naar hoe wij als bibliotheek op dit netwerk het beste aanwezig kunnen zijn. Ik heb nog niet gezien hoe andere bibliotheken Hyves gebruiken.

Wilma zei

Ik vond bijvoorbeeld een C1000 hyve. Maar met Hyves kan ik niet erg uit de voeten geloof ik.
Overigens hebben wij al een Hyvespagina ontdekte ik. Best bewaarde geheim sinds okt2009. Er is nix te beleven en toch 2 vrienden? (Zie mijn tweet voor de link, of google hem zo vond ik hem ook)
Wie hem gemaakt heeft kun je er zien en ik zei nog zo 'Doe nog maar ff niet!' Zucht... nou zitten we al 4 maanden met een inactieve Hyve en da's niet slim denk ik. Dus bedankt K!