Jean Francois Rauzier - Bibliothèque

dinsdag 29 december 2009

Vriendelijk


Bali is een schitterend eiland met heel veel vriendelijke mensen. Die conclusie trek ik na de vele foto’s en evenzo vele verhalen gezien en gehoord te hebben van mijn lief, Dorine.
Zij is een paar weken met haar dochter op stap geweest.
De heerlijke vakantie was niet alleen te danken aan de prachtige omgeving, maar vooral ook aan de vriendelijke mensen die zij iedere dag ontmoetten.
“Eigenlijk heb ik tijdens de hele vakantie bijna geen onaardige mensen ontmoet,” zei Dorine.
Die vriendelijkheid was niet gespeeld, niet onderdanig of om aan de rijke toerist maar zoveel mogelijk te verdienen. Zo leidde een boer hen een hele middag rond in de omgeving en liet alle mooie plekken zien, zonder daarvoor ook maar één rupiah te vragen. Deze vriendelijkheid en gastvrijheid werkt aanstekelijk en je gaat als toerist als het ware hun gedrag overnemen: Je leert te geven zonder iets terug te verwachten, omdat het goed voelt de ander een plezier te doen.
De ontvangen vriendelijkheid betekende ook dat er twee zeer tevreden klanten thuis kwamen, ook dat is plezierig.
De moraal van dit verhaal: Vriendelijk zijn is het begin van alle klanttevredenheid.

1 opmerking:

Diana zei

Klopt helemaal. Mag ik daar nog beleefdheid aan toevoegen? Niet zomaar je en jouw maar gewoon u en uw zeggen tegen clienten. U hoort het vanzelf als u je mag zeggen.