Jean Francois Rauzier - Bibliothèque

vrijdag 25 december 2009

Volhouden


Het pauperparadijs - een familie-geschiedenis - van Suzanna Jansen vandaag uitgelezen. Prachtig boek!
Voor achtergrondinformatie verwijs ik naar de site van Suzanna Jansen en de toespraak van Geert Mak bij het uitreiken van het eerste exemplaar.
Zelf ben ik erg geïnteresseerd in hoe het leven in de loop der tijden zich ontwikkelt. Door je familiegeschiedenis te onderzoeken gaat de geschiedenis in zijn algemeenheid veel meer leven dan door kale feiten uit een geschiedenisboek. Het op zoek gaan naar voorouders is niet alleen heel leuk om te doen, maar plaatst je eigen leven in een veel groter perspectief. Je ontdekt dat wie jij bent als het ware voortvloeit uit talloze levens voor jou.
Bij het speuren naar mijn voorouders kwam ik erachter dat de welvaart waarin ik ben opgegroeid nog maar zeer recent was. Tot in de 17e eeuw bestond mijn voorgeslacht voornamelijk uit boerenknechten. Bouwman heette dat vroeger.
Het pauperparadijs maakt duidelijk dat van sociale positie veranderen bijna onmogelijk is, maar soms krijgen mensen dat toch voor elkaar omdat zij niet opgeven en vechten.
Mijn vader was zo'n vechter. Werkloos als jongere in de dertiger jaren van de vorige eeuw, ging hij later aan de slag als metselaar in de bouw. In de jaren zestig begon hij zelf een aannemingsbedrijf dat nog steeds een bloeiend bedrijf is en inmiddels is overgegaan in handen van mijn broer.
Wezenlijke veranderingen tot stand brengen vereist veel doorzettingsvermogen. Suzanna Jansen heeft met dit boek laten zien dat zij niet alleen over een groot schrijftalent beschikt maar vooral ook een doorzetter is, met een prachtig boek als resultaat.
Daar kunnen we allemaal een voorbeeld aan nemen.

2 opmerkingen:

Diana zei

Mooi boek, ik heb het toevallig ook net uit. Sluit me aan bij jouw gevoel hierover. Boeiend om te lezen hoe mijn voorouders geleefd kunnen hebben.

Linda zei

Ik heb dit boek nog niet gelezen, maar je bespreking nodigt hier wel toe uit.
Dit soort besprekingen zouden ook onze bibliotheekklanten wel kunnen waarderen denk ik. Zo kunnen we ook hen verleiden om te lezen.