Jean Francois Rauzier - Bibliothèque

donderdag 17 juni 2010

Het succes van Apple

Apple doet het goed. Het ene product is nog niet op de markt of de volgende uitvinding wordt al weer aangekondigd. En… de Apple-tjes vliegen over de toonbank. Hoe doen ze dat toch?
En kunnen wij er wat van leren?
Er zijn een aantal zaken die opvallen bij Apple. Ze zijn eigenwijs, volgen hun eigen lijn. Ze luisteren goed naar de klant, maken producten met veel gebruiksgemak. Ze maken mooie producten, zo mooi dat heel veel mensen een nieuwe iPad of iPhone persé willen hebben, of ze er een nodig hebben of niet. En tenslotte zorgt Apple voor een uitstekende publiciteit.
Laten we die belangrijke punten in ons achterhoofd houden als we nadenken over hoe we de bibliotheek kunnen verbeteren.

De geschiedenis van Apple begint in 1976 als de vrienden Steve Jobs en Steve Wozniak de eerste Apple I in elkaar knutselen, één van de eerste personal computers. Het bedrijf is niet altijd succesvol geweest. Toen beide Steves waren vertrokken ging het bergafwaarts. Steve Jobs kwam terug en met hem het succes. Het laatste nieuws is dat van de nieuwste iPhone die nog moet uitkomen er al 600.000 zijn besteld.
Zoals Appleproducten een grote aantrekkingskracht uitoefenen op jong en oud, zo zou de bibliotheek weer een plek moeten worden waar je gewoon wil zijn omdat de bibliotheek het heeft.
In mijn baan als onderzoeker bij de TH Twente maakte ik kennis met de Apple MacIntosh. Een enkeling had daarover de beschikking en iedereen vergaapte zich aan de grafische mogelijkheden die toen uitzonderlijk waren, maar nu een lachertje zouden zijn. De meeste medewerkers moesten het doen met een logge IBM-computer. De server, er waren nog niet veel computers in Nederland, stond bij de Universiteit van Leiden en via de telefoon werden mogelijke storingen aangekondigd: “Over tien minuten gaat het systeem waarschijnlijk plat zorg dat je je data hebt opgeslagen op een diskette.”
Het is nog maar zo’n 25 jaar geleden, maar het lijkt wel het oertijdperk.

Wel aardig overigens dat je je kinderen kunt vertellen dat je nog in een tijd bent geboren waarin er nog geen computers waren. Zo’n wereld kunnen zij zich niet meer voorstellen en toch was het leven toen ook best te leven.

2 opmerkingen:

mari zei

26/01/2010
Het document dat Apple heeft gepubliceerd kan makkelijk samen worden gevat in een aantal overzichtelijke punten:

◦Apple genereerde een omzet van 15,68 Miljard dollar. Dit is veel meer dan de 11,88 Miljard dollar van precies een jaar ervoor.
◦De netto winst kwam met 3,38 Miljard dollar ongeveer 1 miljard dollar hoger uit dan het jaar daarvoor.

Al was het maar 1/100ste wat wij zouden kunnen generen.

Een bijzondere eigenschap van Jobs is de manier waarop hij de nieuwste ontwikkelingen binnen het Apple-concern bekend maakt. Dit doet hij tijdens zijn keynote-speeches, de zogenaamde Stevenotes.
Doorgaans sluit hij af door het podium te verlaten en weer terug te komen met zijn beroemde uitspraak "One more thing...", waarna hij een nieuw product lanceert.
Hoewel hij (Jobs) een symbolisch salaris van $1 per jaar verdient, is hij met aandeleninkomsten van $646,6 miljoen de bestbetaalde directeur

Bas zei

@Mariétte, mooi toevoeging aan het succes van Apple