zaterdag 9 januari 2010
Web 2.0 - digitaal communiceren
De impact van het internet kan nauwelijks overschat worden. Het digitale netwerk is alom tegenwoordig en het aantal gebruikers en toepassingsmogelijkheden neemt dagelijks toe.
Door de cursus 23Dingen wordt nog eens extra zichtbaar hoeveel mensen zich al bevinden op het net en informatie verspreiden en uitwisselen. De interactie, die in de web 2.0-fase sterk is toegenomen, geeft een nieuwe dimensie aan het internet. Er is steeds minder sprake van een eenzijdige communicatie tussen zender en ontvanger. Ontvangers worden ook zenders en omgekeerd.
De mogelijkheden voor interactie (web2.0) maakt het internet nog veel aantrekkelijker dan alleen als informatiebron (web1.0).
Hoe kan de bibliotheek gebruik maken van de mogelijkheden van internet?
Internet speelt nu al een belangrijke rol in onze dienstverlening. Van de dienstverlening op de website van de bibliotheek wordt veelvuldig gebruik gemaakt. Dit gebruik zal in de komende jaren alleen maar toenemen.
De wereld wordt meer digitaal, dus zal de bibliotheek meer digitaal moeten worden. We zijn te lang langs de kant van de digitale snelweg blijven staan, maar dat gaan we veranderen.
Communiceren met de klant en met elkaar. We doen dat dagelijks in de bibliotheek en gaan dat vaker ook digitaal doen.
Een blog is daarvoor een uitstekend middel. Gemakkelijk in gebruik en gemakkelijk om te reageren.
Klanten kunnen op die manier meepraten en meedenken over hún bibliotheek.
De winst van dit digitale middel is dat je op een eenvoudige manier veel van je klanten rechtstreeks kunt bereiken: Een blog kan zo gebruikt worden als instrument voor klantenonderzoek.
Een blog kan ook op andere manieren ingezet worden. Vraag klanten en medewerkers naar hun lees-, luister- en kijkervaringen en laat ze erover schrijven. Met het aanbieden van een dergelijk podium ontstaat er voor anderen een aantrekkelijke bron van informatie met tips voor boeken, films en muziek.
Tenslotte is de blog natuurlijk ook zeer geschikt om de interne communicatie te bevorderen. Dat blijkt wel uit de reacties op onze blogs en de deelname aan de groepsblog.
Digitale communicatie is wel abstracter dan live-contact. Sommige mensen vinden dat juist een prettige manier om met elkaar van gedachte te wisselen, voor anderen is contact door middel van schrijven en lezen juist minder aantrekkelijk. Voor de bibliotheek zijn beide vormen van communiceren met de klant belangrijk en onmisbaar.
Een goede dienstverlening anno 2010 is meer dan de klant in de bibliotheek zo goed mogelijk te woord staan. Daarnaast intensief digitaal communiceren zou op termijn weleens van levensbelang kunnen zijn voor de bibliotheek.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Ik vind beide vormen van communicatie leuk.
Persoonlijk contact met de klant is erg belangrijk, maar digitale communicatie biedt misschien meer mogelijkheden om het jongere publiek te bereiken.
Als ik dat van jou zo lees zijn dat zeker meer dan 100 woorden. Aan boeken lezen komen we helemaal niet meer toe. overigens prachtig werk van je hoor, steeds weer.SUPER.
Een reactie posten