vrijdag 17 december 2010

Holland promotie

De Koninklijke Bibliotheek is hard op weg dé digitale bibliotheek van Nederland te worden. Het mag als bekend verondersteld worden dat deze bibliotheek in Den Haag heel veel culturele schatten in huis heeft. Het mooie is dat deze prachtige collecties in rap tempo steeds meer digitaal beschikbaar komen. Een compliment voor deze eerbiedwaardige bibliotheek is hier zeker op zijn plaats.
De Koninklijke Bibliotheek geeft ook het goede voorbeeld als het gaat over samenwerking zoeken met andere culturele instellingen. In de grote database Het Geheugen van Nederland is documentatie en informatie opgeslagen van 83 organisaties. Eén daarvan is het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC).
Sinds 1915 wordt de promotie van Nederland als vakantieland gestructureerd aangepakt: gestart als de Algemene Nederlandse Vereniging van Vreemdelingen Verkeer heeft anno 2007 het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) de verantwoordelijkheid voor de marketing van Holland.
De collectie toerisme affiches van het NBTC omvat ca. 180 posters, verschenen van 1926 tot en met 1998, die een beeld schetsen van toeristisch Nederland.
Bijna alle posters zijn gedigitaliseerd en op de website van de KB geplaatst. Hier een selectie door de jaren heen waarbij de Hollandse kust en, specifieker, de badplaats Scheveningen gepromoot wordt.
Ik vind de oudere posters eigenlijk aardiger dan de nieuwere of zal dat mijn nostalgische inslag zijn. Vooral de poster uit 1949 zal toch wel heel wat dames naar Nederland getrokken hebben, neem ik aan.

1926
1930
1949
1950
1959
1972
1982
1987
1993
1996

4 opmerkingen:

  1. Wat leuk zeg, dat 'Het geheugen van Nederland'. Er zitten echt prachtige dingen in!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @tiroka, het was me al eerder opgevallen, de Koninklijke Bibliotheek timmert digitaal behoorlijk aan de weg. Zouden wij ook meer moeten doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Annie, dank je. Internet lijkt af en toe net een schatkist, waar we als bibliotheken nog te weinig gebruik van maken.

    BeantwoordenVerwijderen