zondag 21 februari 2010

Media-revoluties

Sociale netwerken als Twitter en Facebook zijn vormen van een nieuwe mediarevolutie.
Dit zegt Clay Shirky, een professor in de massacommunicatie in New York .
Eerdere mediarevoluties waren de uitvinding van de boekdrukkunst, de telegraaf/telefoon, fotografie en film en de laatste ontwikkeling op dit gebied was de komst van radio gevolgd door de televisie.
Nieuw aan de huidige revolutie is het netwerkkarakter van de nieuwe communicatievormen. Er is geen sprake meer van één zender naar meerdere ontvangers, maar zenders zijn tegelijkertijd ontvangers en omgekeerd , maar er ontstaan ook communicatiestromen tussen ontvangers onderling. Hierdoor kunnen Twitterberichten nieuwsbronnen zijn die soms sneller en adequater nieuws verspreiden dan de gebruikelijke media.
Clay Shirky kwam ik al surfend tegen op een blog van Herbert Blankesteijn, een internet-journalist. Volgens Herbert is Clay Shirke niet de zoveelste bla-bla internetgoeroe, maar spreekt in duidelijke en gewone taal over belangrijke ontwikkelingen op mediagebied.
Een lezing van een Amerikaanse professor is door enkele muisklikken te vinden en te beluisteren. In een handomdraai op een blog gezet om collega’s te informeren. Dat is de kracht van YouTube.
Ongelooflijk hoe snel ontwikkelingen gaan in deze eeuw.



De lezing is op internet gezet door TED – Ideas Worth Spreading, een non-profit organisatie die via conferenties in Long Beach, California en in Oxford denkers uitnodigt om te spreken over ontwikkelingen in de gebieden Technology, Entertainment en Design (TED).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten