Na wat gespeeld te hebben met de mogelijkheden van een blog, ben ik gaan nadenken over de mogelijkheden van een blog voor de bibliotheek.
Als we er werk van maken, zijn er zeker kansen om de bibliotheek digitaal verder op de kaart te zetten.
a. Wat wij leren in 23 dingen kunnen we overdragen aan de klant, d.m.v. een informatieavond, een cursus, of digitaal aanbieden via onze website.
b. De huidige blog van Jan zou interactief gemaakt kunnen worden zodat de betrokkenheid van bezoekers wordt vergroot.
Het zou misschien ook meer een bibliotheekblog kunnen worden als meer medewerkers zorgen voor de inhoud.
c. Een blog lijkt mij een prima middel om een discussie te voeren met collega's, te vergelijken met het forum zoals dit op de personeelssite stond. Daar werkte het niet, maar misschien als we allemaal 23dingen gevolgd hebben en een aantrekkelijk vormgegeven blog maken, dat de drempel om digitaal mee te denken en te praten lager wordt.
d. We kunnen veellezers van een bepaald genre (dit kunnen ook collega's zijn) uitnodigen om met een zekere regelmaat op een leesblog hun leeservaringen te verwoorden, waarbij op de website een duidelijke link of tab is aangebracht naar deze blog.
e. Zo kunnen d.m.v. blogs verschillende ontmoetingsplekken gecreëerd worden rondom bepaalde thema's zoals MLP, Laaggeletterdheid, muziek, films etc.
In het algemeen wil ik een sterk pleidooi houden om bij al onze diensten ons regelmatig af te vragen: Wat kunnen we m.b.t. deze dienstverlening digitaal ontwikkelen.
Digitale diensten hebben belangrijke voordelen: Op afstand is iedere klant persoonlijk te bereiken, we kunnen besparen op drukwerk voor alles wat digitaal op het internet gezet kan worden en last but nog least de digitale dienstverlening heeft de toekomst.
Creativiteit en tijd zijn de belangrijkste ingrediënten om van de digitale bibliotheek een succes te maken. Aan de slag!
Ha Bas, superleuk om je stukjes te lezen en wat veel ideeen komen er ineens naar boven. Daar herken ik veel in ;-) Je ideeen voor klanten met dyslextische kinderen spreken me ook erg aan. Nu nog tijd vinden om alles uit te werken maar zeker niet laten liggen. Dat zou eeuwig zonde zijn. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren als straks iedereen een blog heeft!
BeantwoordenVerwijderenHoi Bas, je bent al erg fanatiek met je blog zie ik. Ziet er hartstikke goed uit!!
BeantwoordenVerwijderenEen blog is echt een middel, waarmee we met onze klant kunnen communiceren. Alleen net als met Hyves, website etc is het belangrijk om zeer regelmatig iets te plaatsen. Ook is het een vluchtig medium.
BeantwoordenVerwijderenEen groepsblog waar we met elkaar aan werken en daar een soort forum van maken lijkt me een goed idee. Zeker als er meer mensen zijn waarvoor bloggen hun ding is.
Ik zelf vind reageren gemakkelijker dan zelf een goede tekst schrijven.
Nu nog even een link proberen in te voegen. Weggooien kan natuurlijk altijd.
Nieuws
Wat een brainstorm!!
BeantwoordenVerwijderenIk heb alleen het idee , dat het in de hand houden van deze zeer goede ideeën een uitdaging is.
En Linda heeft helemaal gelijk reageren is veel makkelijker.....